23210 27879 Ιακώβου Ορεινού 2, 62 122, Σέρρες

Μαθησιακές Δυσκολίες

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ:              

•        Έχει το παιδί σας δυσκολίες στο σχολείο?

•        Έχει δυσκολίες στην οργάνωση και διατύπωση των σκέψεών του?

•        Ξεχνάει αυτά που έχει διαβάσει στο σπίτι?

•        Διαβάζει ακόμη συλλαβιστά?

•        Είναι το γράψιμο του δυσανάγνωστο?

•        Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη?      

                    

Τι είναι  μαθησιακές  δυσκολίες:

Ο όρος  Μαθησιακές Δυσκολίες αναφέρεται σε μαθητές με κανονική νοημοσύνη, χωρίς  οργανικά  και συναισθηματικά προβλήματα,που όμως, δεν μπορούν να ακολουθήσουν το  εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου με επιτυχία.

Τα πρώτα προβλήματα εμφανίζονται, όταν το παιδί ξεκινήσει το δημοτικό, οι ενδείξεις όμως, μπορει να υπάρχουν από την :

Προσχολική ηλικία 1-5 ετών                       

Τα πρώτα σημάδια της δυσλεξίας μπορεί να εμφανιστούν από την ηλικία 1-2 ετών, οπότε τα παιδιά μαθαίνουν να αναπαράγουν ήχους.

Για παράδειγμα, αν ένα παιδί δεν λέει τις πρώτες του λέξεις μέχρι την ηλικία των 15 μηνών ή δεν σχηματίζει φράσεις μέχρι τα 2 χρόνια, οι πιθανότητες να εμφανίσει δυσλεξία αυξάνονται.

Σε αυτό το σημείο τονίζεται ότι η καθυστέρηση στην ομιλία δεν είναι απαραίτητα σημάδι δυσλεξίας καθώς κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς, μπορεί να είναι όμως μία ένδειξη.

Συμπτώματα:

•        το παιδί προφέρει λάθος οικείες σε αυτό λέξεις και συνεχίζει να μιλάει «μωρουδίστικα»

•        δυσκολεύεται να συγκρατήσει στιχάκια τραγουδιών ή ποιημάτων που ακούει συχνά

•        δεν μπορεί να ακολουθήσει κάποιες απλές οδηγίες

•        δεν ξέρει ή δεν καταλαβαίνει αρκετές λέξεις για την ηλικία του

Σχολική ηλικία: 5-7 ετών

Στην ηλικία αυτή, τα συμπτώματα κάνουν πιο έντονη την παρουσία τους γιατί τα παιδιά αρχίζουν να μαθαίνουν να διαβάζουν.

Συμπτώματα:

•        το παιδί παραπονιέται για το πόσο το δυσκολεύει η ανάγνωση

•        δεν θέλει να πάει στο σχολείο

•        παρουσιάζει δυσκολία στην ομιλία και στην προφορά των λέξεων, που δεν αντιστοιχεί στην ηλικία του

•        δεν μπορεί να ξεχωρίσει παρόμοιες ηχητικά λέξεις, όπως ‘κάτι’ και ‘μάτι’

•        δυσκολεύεται ν΄ακούει και να ξεχωρίζει διαφορετικούς ήχους και γράμματα, όπως «μπ», «π», «β», «φ», «δ»

•        εκδηλώνει πρώιμα μαθησιακά προβλήματα, όπως έλλειψη προσοχής όταν του μιλούν και έλλειψη ενδιαφέροντος στο ν΄ ακούει ιστορίες

•        παρουσιάζει έλλειψη προόδου στην ορθογραφία, την ανάγνωση και τη γραφή που έρχεται

•        σε αντίθεση με την ηλικία και το εκπαιδευτικό του επίπεδο

•        δυσκολεύεται στα παιχνίδια ακολουθίας και ταιριάσματος

•        δυσκολεύεται στο μέτρημα

•        παρουσιάζει αδεξιότητα στις κινήσεις και σε δραστηριότητες, όπως τη ζωγραφική ή την αντιγραφή σχεδίων

•        δυσκολεύεται να ντυθεί μόνο του ή να δέσει τα κορδόνια του

Πιθανές δυσκολίες στο γραπτό λόγο

Στο γραπτό λόγο μπορεί να παρουσιαστούν δυσκολίες όπως:

•        καθρεπτισμός γραμμάτων

•        παραλείψεις γραμμάτων,συλλαβών ή λέξεων

•        σύγχυση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων

•        επαναλήψεις γραμμάτων ή λέξεων

•        μη κατανοητός γραφικός χαρακτήρας

•        λέξεις ενωμένες μεταξύ τους

•        έλλειψη σημείων στίξης                  

Η εικόνα αυτή είναι αντιπροσωπευτική κυρίως των δυσλεκτικών μαθητών.

Πιθανές δυσκολίες στην ανάγνωση

Στην ανάγνωση μπορεί να παρουσιαστούν δυσκολίες όπως:

•        αργή ή συλλαβιστή ανάγνωση

•        παράλειψη γραμμάτων,συλλαβών,λέξεων, ή και προτάσεων

•        δυσκολία επανεύρεσης της σωστής σειράς ,όταν η ανάγνωση του κειμένου διακόπτεται ή χάσιμο της σειράς κατά την ανάγνωση                       

Πότε πρέπει να ζητήσετε τη βοήθεια ειδικού

Είναι σημαντικό να καταλάβετε ότι οι δυσκολίες εντοπίζονται από την πρώτη δημοτικού και μπορεί να συνεχίζονται μέχρι και τις τελευταίες τάξεις του λυκείου.                       

Πολλά παιδιά μπορεί να τις καλύπτουν, αλλά , μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια, αν βλέπετε ,ότι το παιδί σας θέλει να συμμετέχει στο μάθημα,αλλά δεν μπορεί.

Οι δυσκολίες που εμφανίζει το παιδί με δυσλεξία ή μαθησιακή δυσκολία, μπορεί να συνοδεύονται και από άλλες ενδείξεις ,που δύσκολα εντοπίζονται από τους γονείς, τον δάσκαλο ή τον παιδίατρο.

Ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισής τους είναι η έγκαιρη παρέμβαση από τον ειδικό.

Τι μπορείτε να κάνετε ως γονείς – δάσκαλοι

Είναι σημαντικό να ακολουθούνται ορισμένοι κανόνες, έτσι ώστε να μην βιώνουν οι μαθητές καθημερινά, τη σχολική αποτυχία:

•        Να επαινούνται για την προσπάθεια που καταβάλλουν

•        Να ενθαρρύνονται

•        Να έχουν  την υποστήριξη των δασκάλων,έτσι ώστε να μη  νοιώθουν απομονωμένοι απο το σύνολο της τάξης

•        Να κατευθύνονται προς τους τομείς που έχουν ιδιαίτερες ικανότητες

•        Να έχουν την κατανόηση γονιών ,δασκάλων, συμμαθητών

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή

Η έγκαιρη παρέμβαση του λογοθεραπευτή , συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων και την πρόληψη δευτερογενών κοινωνικών, ψυχοσυναισθηματικών και  εκπαιδευτικών δυσκολιών.

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια λειτουργική ιδιαιτερότητα,που πρέπει να αποδεχόμαστε και να προσαρμοζόμαστε  σ’αυτήν.                       

Η διεπιστημονική παρέμβαση βελτιώνει την αυτοεκτίμηση του παιδιού και τις σχέσεις του με τον εαυτό του και τους γύρω του.

 


Για περισσότερες πληροφορίες

συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα